امير مافي
سينماي ايران، مانند بسياري از حرکتها و جريانهاي فرهنگي هنري در اين کشور، آغاز و سيري سهل و ممتنع دارد؛ سهل از آنرو که تاريخنگاريهاي آن به دست اهل قلم انجام شده و نقطههاي تاريک و ناشناختة بسياري از آن روشن شده است؛ و ممتنع از آن جهت که بسياري از اين تحقيقها در حد يک کليّت مطرح شده و هر چند ضرورت رسيدگي و بازبيني دوبارة اين تاريخ و شناخت دقيق آن بيش از پيش معلوم شده، اما وجود عنوانهاي آشنا و تکراري، هر حرکتي را در اين جهت از ابتدا با بيتوجهي روبهرو ميسازد...