الگوي تشكيلات ديني

  • warning: Missing argument 1 for t(), called in D:\WebSites\nashriyat.ir\themes\tem-nashriyat\upload_attachments.tpl.php on line 15 and defined in D:\WebSites\nashriyat.ir\includes\common.inc on line 962.
  • warning: htmlspecialchars() expects parameter 1 to be string, array given in D:\WebSites\nashriyat.ir\includes\bootstrap.inc on line 869.

حجت‌الاسلام والمسلمين علي ثقفي

احزاب سياسى، بدون توجه به ضرورت يا عدم ضرورت آن‏‌ها، به دلايل گوناگونى با درجه قابل توجهى از عدم توفيق در تاريخ سياسى ايران روبه‏‌رو بوده‏‌اند. روشن است كه برخى از اين دلايل عدم توفيق را بايد در فلسفه شكل‏‌گيرى احزاب و برخى ديگر را از ناحيه عملكرد آن‏ها جست و جو نمود. خاستگاه نظرى احزاب سياسى با هر نگاه و تحليلى، فرهنگ، فلسفه و اقتضائات جوامع غربى است و در عمل نيز حتى بسيارى از نخبگان فرهنگى و سياسى ما خاطرات چندان خوشى از فعاليت احزاب سياسى در ايران ندارند و تمام توفيقات سياسى مردم مسلمان ايران در مبارزات استقلال‏‌طلبانه و آزادي‌خواهانه با رهبرى دينى در حالى به دست آمده كه «حزب» به معناى متعارف آن نبوده است. به همين دليل، حتى افراد و گروه‏‌هاى با تعلّقات و وابستگي‌هاى بالاى حزبى نيز مايلند خود را «غير حزبى» بدانند! از سوى ديگر، ضرورت وجود تشكّل‏‌ها و نهادهاى اجتماعى انكارناپذير است. حال چه بايد كرد؟ اين مقاله، پاسخى است اجمالى و ابتدايى اما دينى و بومى به اين سؤال و نياز اساسى. البته بايد منتظر بود تا با موافقت‏‌ها و مخالفت‏هاى منطقى، سير تكاملى ديدگاه اين مقاله طى شود...