رسانه‌هاي كارآمد؛ حلقه مفقوده فرهنگ تشيع

  • warning: Missing argument 1 for t(), called in D:\WebSites\nashriyat.ir\themes\tem-nashriyat\upload_attachments.tpl.php on line 15 and defined in D:\WebSites\nashriyat.ir\includes\common.inc on line 962.
  • warning: htmlspecialchars() expects parameter 1 to be string, array given in D:\WebSites\nashriyat.ir\includes\bootstrap.inc on line 869.

حامد حجتي

اگر تعريف رسانه پل ميان پيام دهنده و پيام گيرنده باشد, بايد قدمت آن را در صفحات قديمي تاريخ جستجو كرد؛ يعني هر جا كه پيامي مبادله شده است, رسانه حضور دارد. اگر چه رسانه از كلماتي است كه در قرن بيستم به گفتمان فرهيختگان و صاحبان فرهنگ پيوسته است, امّا از حق نمي‌توانيم بگذريم كه رسانه در طول تاريخ بشر نقش بسزايي را ايفا ‌كرده است.نقشي كه ماندگاري بسياري از تعاليم و انديشه‌ها مديون آن است.  در يك نگاه گذرا درمي‌يابيم كه رسانه‌هاي مكتوب مثل كتاب و نشريات, زندگي بشررا به سمت دريافت‌هاي جديد سرعت داده است, اما آنچه باعث شده زندگي بشريت از عصر نوسنگي به اعصار مترقي ديگر برسد, كاركرد رسانه‌هاي سنتي است. با يك نگاه فراخ مي‌توانيم خطابه را يكي از رسانه هاي تأثيرگذار بدانيم. با اين مقدمه متوجه مي‌شويم كه بسياري از حركت‌هاي تاريخي به وسيله رسانه‌هاي سنتي اشاعه يافته است كه تحليل آن مجالي ديگر را مي‌طلبد. آنچه در اين مقاله  مطرح مي‌شود تا نگاه  صاحبان فرهنگ به آن جلب شود, در واقع اتفاقاتي است كه بعد از كشف رسانه‌هاي مدرن در عرصه تبليغ بايد به آنها توجه كرد...